ارزش آفرینی زمانی رخ میدهد که نرخ بازده سرمایه گذاریها بیشتر از هزینه سرمایه شرکت باشد.
هدف و مخاطبان اصلی کتاب دو دسته افراد هستند:
- تصمیم گیران بنگاههای اقتصادی
- کارشناسان حرفهای ارزشیابی
گروه اول با مطالعه این کتاب ضمن آشنایی و درک کامل مفهوم سود اقتصادی، ابزار مناسبی برای ارزیابی عملکرد شرکتها و مدیران خواهند داشت. گروه دوم از این کتاب به عنوان منبع و راهنمایی جامع برای ارزشیابی استفاده خواهند کرد.
کتاب به نحوی نگاشته شده است که خوانندگان آن نیازی به دانش قبلی در حوزه مالی و حسابداری نداشته باشند. مفاهیم مقدماتی مورد نیاز، ارزش زمانی پول و آشنایی با صورتهای مالی، در طی دو فصل اول به زبان ساده و کاربردی بیان شدهاند. در فصل 3 مفهوم ایجاد ارزش در شرکت و ارتباط آن با تصمیمات سرمایهگذاری و تأمین مالی نشان داده شده است. در فصل 4 تعدیلهایی برای تخمین درست نرخ رشد شرکت بیان شده است. فصل 5 بر مبنای نظریه معروف دو استاد برجسته مالی(میلر و مودیلیانی) بنا نهاده شده است. در این فصل علاوه بر بیان گام به گام فرآیند ارزشیابی شرکت، مثالی جامع از روش محاسبه جریانهای نقد آزاد و نگاشت تکتک اقلام صورتهای مالی به جریانهای نقد آزاد آورده شده است. در فصل 6 پیشبینی صورتهای مالی و در فصل 7 در مورد تخمین هزینه سرمایه بحث شده است.
کتاب « مبانی خلق ارزش برای سهامداران و ارزشیابی شرکت » به قلم دکتر احمد پویانفر در 231صفحه توسط انتشارات بورس منتشر گردید.