تصویر سلف و اوراق سلف

سلف و اوراق سلف

کد کالا: 101047001
۱,۰۰۰,۰۰۰ ریال

سلف و اوراق سلف، بررسی فقهی- اقتصادی

ابتدا پنداشته می شد بازار سرمایه اسلامی نمی تواند به پویایی بازار سرمایه متداول باشد؛ چرا که وجود ابزارهای مبتنی بر ربا در این بازار ممنوع بود؛ اگر دو دهه به عقب برگردیم، تصور می شد که صرفا یک بازار سرمایه ساده در چارچوب مالی اسلامی برای تامین مالی پروژه های دراز مدت امکان پذیر است .بعد از اجرای موفق ایده بانکداری بدون ربا در خیلی از کشورهای اسلامی، اندیشمندان مسلمان به فکر طراحی ابزارهای مالی اسلامی افتادند. ابداع ابزارهای مالی مختلف در سراسر دنیا یکی از عوامل موثر در پیشرفت بازارهای مالی و عمده هدف آن یعنی تامین مالی طرح ها و بنگاه های اقتصادی بوده است. ضرورت های خاص مالی اسلامی که نشات گرفته از منویات شارع مقدس می باشد نیز از جمله عوامل ضروری بازنگری ابزارهای مالی و همچنین ایجاد ابزارهای خاص و مورد نیاز کشور می باشد . صکوک از جمله ابداعات تاثیر گذار در صنعت مالی اسلامی است که طی دهه های مختلف آزمون خود را به خوبی پشت سر گذاشته و توانسته است جای خالی ابزارهای مبتنی بر قمار ، ربا، قمار و غرر را پر کند و نیازهای جوامع و بازارهای اسلامی را تا حد زیادی مرتفع کند. عقد سلف که تاریخچه ای دیرینه دارد از جمله عقود معاملاتی  مشهور در جوامع فقهی و بازارهای مسلمین است که در قرون اخیر کاربردهای زیادی از جهات مختلف از جمله مدیریت ریسک پیدا کرده است. در این کتاب پس از بررسی صکوک در سطح بین المللی و ضوابط کلی مرتبط با آن به بررسی مفصل این عقد پرداخته شده است و  زوایای گوناگون آن مورد مداقه قرارگرفته است. کتاب شامل فصل های زیر می باشد:

  • فصل اول : اوراق بهادار اسلامی (صکوک)
  • فصل دوم: عقد سلف
  • فصل سوم: اوراق سلف
  • فصل چهارم: اوراق سلف نفت

در فصل سوم ،ضرورت ایجاد بازارهای اوراق سلف برای مدیریت ریسک و تعامل تولید کنندگان و مصرف کنندگان در بازارهای مختلف مورد بررسی واقع شده و یکی از جذاب ترین کاربردهای آن که در بورس نفت است در فصلی  مجزابه آن پرداخته شده است .

کتاب  سلف و اوراق سلف از اکثر قریب به اتفاق تحقیقات مهم در زمینه سلف و اوراق سلف در کشور و همچنین در سطح بین المللی بهره برده است و توسط حامد تاجمیر ریاحی و فرزانه اشعریون قمی زاده به رشته تحریر در آمده و انتشارات بورس آن را به چاپ رسانده است .

نام کتاب : سلف و اوراق سلف بررسی فقهی اقتصادی به انضمام مباحث اوراق سلف نفتی

مولف: حامد تاجمیر ریاحی ، فرزانه اشعریون قمی زاده

نوبت چاپ: اول

قطع: رقعی

تعداد صفحات: ۲۶۵ص

نوع جلد: شمیز

شابک: ۸-۹۱_۵۹۵۹-۶۰۰-۹۷۸

نظر خودتان را بنویسد
  • تنها کاربرانی که ثبت نام کرده اند می توانند نظر بنویسند